dimecres, 16 de març del 2011

Certificats de professionalitat

A rel de llegir l'entrada del bloc La Mar d'Amics que parla de la construcció d'una Fragata, en va venir al cap de contar-vos uns temes referents als estudis de manteniment d'embarcacions esportives i d'esbarjo on estic treballant. Hi ha oficis que no estan regulats i l’Incual s’encarrega de fer un estudi de camp per dur a terme aquesta regulació. El manteniment d’embarcacions ho han col·locat dins la família de Transport i Manteniment de Vehicles (TMV) cosa que no entenc.
El darrer trimestre de l’any passat vaig estar col·laborant amb un grup d’experts de la branca de manteniments d’embarcacions dins la conselleria de Formació i Treball per redactar els certificats de professionalitat de nivell I. És van presentar el mes de desembre i ara estan a la comissió de contrast als centres d’ensenyament i empreses relacionades que vulguin fer alguna esmena, després passaran al consell de ministres per la seva aprovació.
A Menorca, el mes de març de 2010, van ubicar un Centre de Referència Nacional de Formació Professional a l’àrea de Nàutica on s'estan impartint classes relacionades amb la mar. Es fan cursos de formació bàsica (mariner), patró portuari, bàsic de passatge...i  de la família de manteniment de vehicles també s'estan impartint cursos relacionat amb el manteniment d'embarcacions,  mecànica de motors nàutics i components mecànics navals II i mecànica de motors nàutics i components mecànics navals III.
Per veure la publicació al BOE on es regula l’activitat de manteniment d’embarcacions de nivell I pitja-ho aquí. Dins la qualificació professional de "operacions auxiliar de manteniment d'elements estructurals i recobriment de superfícies d'embarcacions esportives i d'esbarjo", hi ha una unitat de competència interessant que es treballa amb fusta (UC1456_1 realitzar operacions auxiliars d'elements de fusta...). A l'altre qualificació professional trobem "operacions auxiliars de sistemes i equips d'embarcacions esportives i d'esbarjo", és interessant tot el camp per la seva importància dins l'embarcació.
A la Cooperativa on faig feina hi ha diferents talers ocupacionals per al·lots i al·lotes amb risc d'exclusió social. Aquest trimestre estem treballant els continguts del certificats de cascs; fusta, pintura i fibra, la que te més acceptació és la de fusta. Aprenen a maneja les eines de mestre d'aixa, construint un tros d'orla i unes nocions bàsiques de calafatejar. També treballen la pintura en general i els vernissos. El trimestre que ve començarem a impartir l'altre, el de manteniment de la planta propulsora. Quan el usuaris acabin el trimestre i son aptes aconseguiran el certificat de professionalitat de manteniment d'embarcacions. Aquest és un ofici que es duu realitzant fa molt de temps i que no estava regulat, a partir d'ara serà una professió regulada amb un certificat de nivell I, II i III. Actualment també comença’m a crear la documentació dels certificats de professionalitat de nivell II, que vendria a ser un grau mitja, de manteniment d’embarcacions. Per l’any que ve esta previst fer el de nivell tres.
També es podran impartir als instituts dins els cursos de PQPI (programa de qualificació professional inicial) de la conselleria d'educació. Estan destinat a un alumnat amb problemes per obtenir el certificat d’educació amb secundaria (ESO), i amb un curs d’aquest, fent el primer any a una aula-taller i unes classes de reforç per l’ESO. El segon any es poden treure el graduat i de retruc un certificat de professionalitat de la branca que triïn, amb aquest cas de manteniment d’embarcacions esportives i d’esbarjo.
A traves den Joan sol, que em va fer arribar una adreça molt interessant sobre el que es cou al EEUU, estic preparant un material per copiar el sistema en fase d’experimentació dels americans i podem fer un taller amb infants a una franja d’edat complicada per el moment actual que estem vivint, hi ha pares que han de fer una doble feina o simplement que no quadren els horaris seus amb els dels seus fills i que estan amb risc, a una franja horària on estan al carrer o amb les maquinetes, i sembla que no tenen altres alternatives per mirar el futur amb una mica d’esperança tant econòmica con a laboral. Hi ha encetades dues línies, a veure on acaben, una a l’associació de veïnats del Coll d’en Rabassa, on estem treballant en un projecte amb aquest projecte americà. I l’altre és amb el club nàutic de l’Arenal preparant un material per fer sortides amb l’alzina qui vulgui i que puguin obtenir un crèdit per a professorat i un de lliure configuració.

Estic convençut, en tot el que es mou en aquest ambient, de que serem capaços de dur a terme un projecte com el de “La Mar d’Amics” i construirem a Mallorca un Xabec en miniatura per anar a navegar per les illes i on faci falta.

2 comentaris:

Joan Bonet i Nadal ha dit...

Collons Jaume, es que no atures!

Jaume Amengual ha dit...

Bones Joan, faig el que puc i el que me deixen.
salut